Razvoj DSLR fotoaparatov in Sonyjev SLT sistem - pogled na razvoj digitalni fotoaparatov.
Pravijo, da ko enkrat začneš fotografirati na opremo določenega proizvajalca
(npr. Nikon ali Canon), potem zlepa ne presedlaš iz ene firme na drugo. Razlog
za to je enostaven. Fotoaparat je pri fotografih ponavadi cenejši del
opreme. Objektivi in bliskavice, ter ostala dodatna oprema, je tisto kar ostaja v
torbi.
V analognih časih so imeli pol profesionalni in profesionalni
fotoaparati zaklope, ki so zdržali 100.000 in več posnetkov, kar je pomenilo, glede
na to, da si moral kupovati filme, praktično neuničljivost zaklopa. Že leta 1959 je Nikon predstavil svoj prvi SLR fotoaparat Nikon F, ki je imel zaklop testiran na
100.000 posnetkov. Tudi kakovost izdelave ostalih komponent, tako mehaničnih kot
elektronskih, je bila na zelo visoki ravni. Življenjska doba posameznega modela
fotoaparata na tržišču je bila v primerjavi z današnjimi DSLR-ji dosti daljša.
Kljub temu, da se je danes podoba trga digitalnih fotoaparatov
močno spremenila in da je razvoj na tem področju bliskovit, pa vodilni
proizvajalci DSLR fotoaparatov še vedno izdelujejo fotoaparate, ki imajo za
svojo osnovo mehanske dele razvite pred 25 in več leti. Razlog za to je lahko
iskati v tradicionalnem načinu razvoja novih produktov. DSLR fotoaparati so se
razvili iz SLR fotoaparatov. Prvi DSLR-ji so bili digitalna nadgradnja
analognih SLR fotoaparatov, ki so jim dodali CCD senzor, ter vgradili procesor za
obdelavo slike in spominsko enoto. Skoraj vsako leto ali dve je na trg prišel
izboljšani model DSLR-ja, ki je imel več slikovnih točk, ter naprednejši
procesor za obdelavo slike. Pri vsej vnemi v razvoju slikovnih senzorjev in
ostale napredne elektronike, pa je kar nekako zmanjkalo časa, da bi izboljšali
in spremenili določene ključne dele v fotoaparatih. Dokler konkurenca ni
spreminjala teh konceptov, je bitka za razvoj potekala v številu slikovnih točk
in kakovosti obdelave slike. S pojavom popolnoma novega segmenta digitalnih
fotoaparatov, ki ne uporabljajo več zrcala in optičnega sklopa pri iskalu, pa
so se začele dogajati spremembe pri razvoju DSLR fotoaparatov, tudi na tem
področju. Zrcalni mehanizem z optičnim iskalom je precej draga in zapletena mehanska enota, ki je v polnosti izpolnjevala svoj namen v času, ko se je ostrilo še na
roke. V današnjih časih pa je ta sistem do neke mere nezadosten, kar se tiče razvoja novih tehnologij. Tudi mehanski zaklop za nadzor količine svetlobe, ki pade na tipalo je
še iz prejšnjega stoletja, ob enem pa ima tudi krajšo življenjsko dobo, kot ostali ključni elementi pri DSLR
fotoaparatih, zato ga je potrebno včasih zamenjati še predno fotoaparat izgubi svojo uporabno vrednost.

Inovativni pristop - Sonyjev SLT sistem
Od SLR fotoaparatov do računalnikov

V času, ko se je v SLR fotoaparatih začel
pojavljati sistem za avtomatsko ostrenje (AF), so začeli proizvajalci
fotografske opreme vlagati velika sredstva v razvoj elektronske in procesorske
tehnike, ki je bila nujno potrebna za delovanje elektronskih sistemov, kot so: avtomatsko ostrenje, napredni načini merjenja svetlobe in bliskavice, ter izračunavanja pravilne
ekspozicije. Veliki premiki so bili v razvoju AF-ja, ki je doživel nešteto
nadgradenj, od prvih dokaj primitivnih sistemov z eno AF točko, pa do
kompleksnih večtočkovnih AF sistemov. Tudi pri sistemih za merjenje svetlobe je
tehnologija hitro napredovala. Današnji matrični (multi conski) sistemi merjenja svetlobe imajo svoje korenine v Nikonu FA, ki je bil leta 1983 prvi SLR
fotoaparat z merjenjem svetlobe na večih različnih conah slike. Podatke iz vseh posameznih con je nato analiziral in
izračunal pravilno ekspozicijo. Isti princip uporabljajo tudi sodobni DSLR
fotoaparati. V SLR fotoaparate so pričeli vgrajevati vedno bolj zmogljive
procesorje, ki so analizirali podatke, ter izračunavali tako ekspozicijo, kot
pravilno delovanje AF sistema. S prihodom digitalnih fotoaparatov pa je postal
fotoaparat v bistvu računalnik, ki je fotografiral. Nagli tempo razvoja je
zahteval ogromna denarna sredstva, manjši proizvajalci fotografske opreme teh
zahtev niso mogli dohajati. Slika trga proizvajalcev fotografske opreme se je tako začela močno spreminjati. Nekatera podjetja so se združevala, spet druga pa so prodala tehnologijo in se umaknila iz proizvodnje fotografske
opreme. Proizvodnjo fotoaparatov ni več poganjal razvoj v finomehaniki, pač pa elektroniki
in informatiki.
Prvi DSLR fotoaparati
Zaklop in zrcalno optični sklop ter omejitve pri delovanju AF sistema

Glede na to, da pri digitalnih fotoaparatih odpade strošek nakupa
in razvijanja filmov, je logično, da fotografi naredijo več posnetkov, kot so
jih nekoč. Današnji pol profesionalni DSLR fotoaparati imajo še vedno zaklope
testirane na 100.000 – 150.000 proženj. Torej, če je bilo v preteklosti skoraj
nemogoče uničiti zaklop je to danes izvedljivo. Zanimivo je, da je šel razvoj
pri DSLR fotoaparatih močno naprej, tako v smislu kvalitete ohišja, kot
tehničnih inovacij na področju elektronike in procesiranja slike. Pri tako
poglavitnih komponentah, kot so zaklop in zrcalni ter optični sklop, pa večina proizvajalcev DSLR
fotoaparatov ni razvijala novih konceptov. Zaklopi so še vedno testirani za
100.000 - 150.000 posnetkov, enako kot pred 20-30 leti.
Število narejenih posnetkov, ki jih danes naredi fotograf, je
dosti večje, kot v času analogne fotografije. Logično bi bilo pričakovati, da
bodo proizvajalci DSLR fotoaparatov začeli razvijati nove bolj sofisticirane in
trpežne sisteme za nadzor količine svetlobe. V končni fazi, če smo iskreni, je
ravno zaklop z zrcalnim sklopom tisti ključni del sodobnega DSLR
fotoaparata, ki ne dohaja razvoja na drugih področjih, oziroma je za sodobni
DSLR fotoaparat celo neprimeren. Kaj pomaga najpopolnejši sistem merjenja
svetlobe, če ima zaklop pri svojem delovanju določeno tovarniško toleranco in
se v različnih podnebnih pogojih različno obnaša. Kaj pomaga najsodobnejši in
najhitrejši sistem (phase detection) avtomatskega ostrenja, če pa je ozko grlo
pri zanesljivosti delovanja le tega, ponovno zaklop z svojim zrcalnim sklopom.
Zrcalni sklop ima pod glavnim zrcalom nameščeno sekundarno ogledalo namenjeno
delovanju AF sistema… to pomeni, da je AF senzor, ki je nameščen na spodnji
strani ohišja tik pod zrcalom, med vsakim posnetkom, ko se zrcalo dvigne,
popolnoma slep. Proizvajalci poskušajo te black-oute zapolniti s posebnimi
algoritmi, ki naj bi fotoaparatu povedali, kje se motiv nahaja, tudi kadar je
ogledalo dvignjeno. So pa še druge pomanjkljivosti.Zrcalo mora namreč po
vsakem posnetku pasti nazaj na svoje prvotno mesto. Pri tem pa potrebuje
nekaj časa, da se umiri. Ves ta čas, ko glavno ogledalo in sekundarno ogledalce
poskakujeta na svojem ležišču, pa AF senzor ne dobiva korektne vizualne
informacije. Tudi kar se tiče zanesljivosti in same kalibracije optične poti,
ki vodi do AF senzorja bi verjetno bilo dosti bolje, če se ogledalo ne bi
premikalo. Namreč, vsak minimalen odmik od prvotne lege pomeni, da rezultati
niso optimalni.
Vendar se na srečo tudi tukaj dogajajo spremembe. Sicer jih nista
začela uvajati glavna in vodilna konkurenta na področju DSLR fotoaparatov, pač
pa Sony, ki je do sedaj potrpežljivo preučeval trg in potrebe DSLR uporabnikov.
Sony je začel razvijati nov sistem SLT
zrcalnih digitalnih fotoaparatov, ki sovpada s časom digitalizacije ter potrebami
sodobnega fotografa in videografa. Pri Sonyju so se odločili, da razvijejo svoj sistem, pri katerem se
ogledalo ne premika, ter je skoraj popolnoma prepustno za svetlobo, nekaj svetlobe
pa odbije proti gornjemu delu fotoaparata, kjer se nahaja AF modul. Na ta način
so uspeli narediti Phase detect AF sistem, ki lahko ostri, tudi kadar je zaklop
zaprt. To je še posebej pomembno pri načinu zaporednih posnetkov, saj lahko
takrat fotoaparat nemoteno ostri. Enako velja tudi pri načinu fotografiranja
Live View, ter pri snemanju video posnetkov. Sonyjev novi SLT (namesto DSLR)
sistem omogoča tudi večje število zaporednih posnetkov v sekundi (do 12 posnetkov v sekundi) nekaj, kar je
bilo prej možno samo z namenskimi in zelo dragimi fotoaparati profesionalnega razreda, je sedaj dostopno v
SLT fotoaparatih nižjega in srednjega razreda. Pri novi seriji SLT fotoaparatov
tudi ni več optičnega iskala, nadomestili so ga z visokoločljivostnim OLED iskalom.
Na ta način so pridobili na prostoru, OLED iskalo pa pripomore tudi k bolj
jasnemu predogledu slike v slabih svetlobnih pogojih.
Glede na to, da so do sedaj v fotografskem svetu na Sonyja gledali
nekoliko podcenjevalno, pa je zelo velika verjetnost, da se bo kolesje razvoja
fotografske opreme v naslednjih letih nekoliko obrnilo. Ni sicer za
pričakovati, da bodo kmalu prevzeli vodilno vlogo pri dobavi opreme za
profesionalne fotografe, saj to zahteva precej časa in denarja, lahko pa si z
novim SLT sistemom pridobijo precej tehnološke prednosti pred konkurenco. V
primeru, da se izkaže, da je SLT zasnova fotoaparatov tista, ki najbolje pokriva
razvoj novih tehnologij v fotografiji ter potreb fotografov in videografov, pa lahko Sony
pridobi precejšnjo časovno prednost pred konkurenti. Razvoj fotografske in
videografske tehnike gre bliskovito naprej. SLT sistem rešuje problem
zastarelega zrcalnega sklopa in optičnega iskala, ne daje pa rešitev glede
mehanskega zaklopa, ki ima tudi svoje pomanjkljivosti in omejitve.

Če nekoliko špekuliram je mogoče najti rešitev mehanskega zaklopa ravno v novih optičnih materialih, ki so občutljivi na električni tok in se s povečanjem električnega toka zatemnijo. Na takšen način bi klasični mehanski zaklop lahko nadomestili s tankim slojem na elektriko občutljivega materiala pred senzorjem, ki bi deloval podobno kot zaklop…
Trenutno ponudbo Sony SLT fotoaparatov si lahko ogledate na spodnji povezavi
SONY SLT

Če nekoliko špekuliram je mogoče najti rešitev mehanskega zaklopa ravno v novih optičnih materialih, ki so občutljivi na električni tok in se s povečanjem električnega toka zatemnijo. Na takšen način bi klasični mehanski zaklop lahko nadomestili s tankim slojem na elektriko občutljivega materiala pred senzorjem, ki bi deloval podobno kot zaklop…
Trenutno ponudbo Sony SLT fotoaparatov si lahko ogledate na spodnji povezavi
SONY SLT
Komentarji
Objavite komentar