Stabilizacijo
slike pri zrcalno refleksnih fotoaparatih poznamo že kar nekaj časa. Prvi
objektiv, ki je imel vgrajeno optično stabilizacijo za zmanjševanje tresljajev
oziroma stresenosti slike, je bil Canonov EF 75-300 f4-5.6 IS iz leta 1995.
Glede na to, da so se prvi dostopni DSLR-ji pojavili okoli leta 2000,
proizvajalci fotografske opreme do takrat, še niso razmišljali o sistemu
stabilizacija v samem ohišju fotoaparata. Od tu tudi razlog zakaj sta Canon in
Nikon razvila svoj sistem v objektivih.
Leta 2004 je
Minolta (Konica Minolta in nato Sony), v svojem modelu Dynax 7D, predstavila
prvi sistem stabilizacija slike v samem fotoaparatu. Pri Minolti so se odločili
da, glede na to, da niso imeli razvitega sistema stabilizacije v objektivih,
vgradijo stabilizacijo na slikovni senzor. Poseben sistem žiroskopov in
motorčkov je glede na premikanje fotoaparata, premikal senzor v fotoaparatu. Ta
koncept sta kasneje prevzela še Pentax in Olympus.
Med
fotografi potekajo mnoge polemike kateri sistem stabilizacije je boljši,
stabilizacija v objektivu ali na senzorju fotoaparata. Tukaj bom poskušal
opisati nekaj najbolj očitnih razlik in prednosti.
Stabilizacija v objektivu.
Stabilizacija
slike v objektivu se izvaja s posebnim sklopom leč, ki preko senzorjev za
zaznavanje tresljajev, žiroskopov in
elektromotorčkov izvajajo korekcije premikov. Prednost tega sistema je predvsem
v tem, da je pri vsakem objektivu stabilizacija optimizirana glede na tip in
goriščnice objektiva. Slika, ki jo vidimo v iskalu je tudi pri večjih
goriščnicah stabilizirana, kar omogoča lažje kadriranje posnetka. Poglavitna
prednost pa je, da se stabilizira tudi
slika, ki se projecira na AF senzor, kar znatno izboljša natančnost in samo
delovanje ostrenja v slabših svetlobnih
pogojih, saj je motiv mirnejši in AF senzor lažje določi ostrino. Slabša stran stabilizacije v objektivu je ta,
da se s tem podraži izdelava objektivov, ki so ponavadi tudi nekoliko večji in
težji. Proizvajalci ne vgrajujejo stabilizacije v vse tipe objektivov, kot so
objektivi z fiksnimi goriščnicami (ponavadi širokokotni in standardni).
Stabilizacija v fotoaparatu
(stabilizacija senzorja)
Stabilizacija
v fotoaparatu poteka podobno kot pri stabilizaciji v objektivu le, da se tukaj
stabilizira sam slikovni senzor. S pomočjo žiroskopov in posebnih
elektromotorčkov, ki dobivajo informacije od senzorjev za premik, se slika
stabilizira na samem senzorju v fotoaparatu. Zaradi omejenega hoda in prostora,
ki ga ima za premikanje na voljo senzor, stabilizacija ni vedno optimalna za
vse objektive (slabše delovanje pri objektivih z večjimi goriščnicami). Slika,
ki pada na AF senzor pri tem sistemu stabilizacije ni umirjena, kot je to pri
stabilizaciji v objektivu tako, da ne more vplivati na boljše delovanje AF
sistema v slabih svetlobnih pogojih (razen v načinu Live View). Prednost
takšnega sistema pa je v tem, da deluje ne glede na to kakšen objektiv imamo na
fotoaparatu. Cene objektivov so zato lahko nižje, objektivi pa manjši in lažji.
V objektivu tudi ni posebnega sklopa leč, ki je namenjen stabilizaciji, kar
vpliva na nekoliko boljše optične karakteristike (lepši bokeh)
Ne glede na
to kateri tip stabilizacije uporabljamo, je sigurno dobrodošel pri
fotografiranju z daljšimi osvetlitvenimi časi. Najnovejši sistemi, omogočajo
ostre fotografije brez uporabe stativa, z do 4 stopnjami daljšimi časi kot bi
sicer, kar pomeni da z teleobjektivom goriščnice 300mm, lahko naredimo ostro
fotografijo iz roke, tudi pri času 1/20s. Potrebno pa se je zavedati, da sama
stabilizacija ne vpliva na ostrino pri premikajočih se motivih, kjer moramo, za
dosego ostrih posnetkov uporabiti kratke osvetlitvene čase, ki zamrznejo
gibanje. Stabilizacija slike v objektivu je po mojih izkušnjah nekoliko boljša.
Sam precej fotografiram v slabih svetlobnih pogojih, kjer sicer potrebujem
kratke osvetlitvene čase, vendar pa zelo dobro opazim in tudi izkoristim boljšo
zanesljivost AF sistema pri vklopljeni stabilizaciji slike.
Komentarji
Objavite komentar